Communication, culture and performances: Female empowerment and the digital scene of Brazilian black music
Lara Lima Satler, Luciene de Oliveira Dias, Renata de Lima Silva (Kabilaewatala) *This article was originally published in Portuguese in Revista Esferas. On occasion, the article was part of the collection Comunicação e Performances da Cultura, which the authors themselves organized in 2020. Satler, L. L., Dias, L. de O., & Silva, R. de L. (2021). Empoderamento feminino e a cena-digital da música preta brasileira. Esferas, (19), 138-152.
Abstract
In this work we assume that communication and its technologies mediate culture and that, allied to the value interests of the market, they contribute to the operation of meaning among the subjects. In this context we aim to establish a dialogue with studies whose objects are performances of communication in diverse cultures. It is important to highlight the way in which the Brazilian women/artists we have chosen for our reflections – Linn da Quebrada, Ludmilla and Karol Conka – fit into the anti-racist agenda. In dialogue with the perspective presented and focused on the representation of black women in media productions, we are interested in discussing how they perform gender and racial identities. In methodological terms, we conducted a bibliographic research and procedures for collecting empirical data on the YouTube platform. As results, from the communication point of view, we observe that the channels for the circulation of the clips are either the singers’ own or built in partnership, which implies greater autonomy for the transmission of content.
Keywords
References
A Categoria Político-Cultural de Amefricanidade | Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas. ([s.d.]). Recuperado 22 de junho de 2022, de https://periodicos.unb.br/index.php/repam/article/view/40454
Butler, J. (2013). Problemas de gênero: Feminismo e subversão de identidade. (6o ed). Civilização Brasileira.
Castells, M. (2003). A Galáxia Internet: Reflexões sobre a Internet, negócios e a sociedade. Jorge Zahar Ed.
Corrêa, M. (1996). Sobre a invenção da mulata. Cadernos Pagu, 6/7, 35–50.
Crovi Druetta, D. (2009). Internet, a aposta na diversidade. Ed. Unisinos.
Dubois, P. (2004). Cinema, vídeo, Godard. Cosac&Naify.
Goffman, E. (1985). A representação do eu na vida cotidiana. Vozes.
hooks, bell. (2013). Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. WMF Martins Fontes.
Jenkins, H. (2009). O que aconteceu antes do YouTube? Aleph.
Koeltzsch, G. K., Silva, R. de L., & Koeltzsch, G. K. (Orgs.). (2019). Performances culturales en América Latina: Estudios de lo popular, género y arte. Purmamarka Ediciones.
Lopes, M. I. V. (2018). Jesús Martín-Barbero e os mapas essenciais para compreender a comunicação. Intexto, Porto Alegre. https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/81160
Martín-Barbero, J. (2009). Dos meios às mediações: Comunicação, cultura e hegemonia. UFRJ.
Martín-Barbero, J., & Barcelos, C. (2000). Comunicação e mediações culturais. Intercom-Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 23(1).
Orlowski, J. (2020). O dilema das redes [Documentário; Streaming]. Netflix.
Schechner, R. (2020). Performance Studies An Introduction (4th ed). Routledge.
Singer, M. B. (1955). The Cultural Pattern of Indian Civilization: A Preliminary Report of a Methodological Field Study. Far Eastern Quaterly.
Stumpf, I. R. C., Barros, A. (Org), & Duarte, J. (Org). (2005). Pesquisa bibliográfica. Em Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. (p. 51–61). Atlas.
Travassos, E. (2004). Por uma cartografia ampliada das danças de umbigada. Edição Imprensa de Ciências Sociais do Instituto de Ciências Sociais da Univ. de Lisboa.
Turner, V. (1987). The anthropology of performance. PAJ Publications.
Wolton, D. (2000). Sobrevivir a Internet. Conversaciones con Olivier Jay. Gedisa.E2022
Submitted date:
08/06/2022
Accepted date:
09/27/2022
Publication date:
03/16/2023